Zentangle-inspired tekenen voor iedereen (deel 2): Stap voor stap naar prachtige patronen + tutorial

In mijn vorige blogpostheb ik uitgelegd wat Zentangle® is, waar het vandaan komt en wat je aan materialen nodig hebt om zelf aan de slag te gaan. 
Voor iedereen die het graag eens wil uitproberen geef ik hier wat informatie om je op weg te helpen. 
Voordat ik dat doe wil ik je nog even op het volgende wijzen: 
Zentangle Inc. Is het door de ontwikkelaars van Zentangle opgerichte bedrijf dat de rechten bezit met betrekking tot de Zentangle® cursussen en de verkoop van speciale Zentangle boeken en materialen. Ik ben ontwerper/illustrator van beroep en ik ben niet een officiële Zentangle lerares. Ik wil me daar ook zeker niet voor uitgeven. Ik ben gewoon een illustrator die altijd de ogen en oren openhoudt voor nieuwe impulsen. Ik ben op Zentangle® tekenen gestuit en ben er op mijn eigen manier mee omgegaan bij het maken van zwart/wit illustraties. Niet meer en niet minder.
Tangle-tekeningen en alles wat erop lijkt zien er erg ingewikkeld uit. Het leuke is dat ze helemaal niet zo moeilijk zijn om te maken.
Als je eenmaal door hebt hoe het moet dan kun je er eindeloos mee experimenteren.
De officiële Zentangle® methode maakt gebruik van vierkanten, gesneden van mooi papier. Maar je kan in principe op allerlei papiersoorten oefenen.
Of je neemt, net als ik, een notitieboek of dummy en tekent die helemaal vol.
Krijg je de smaak goed te pakken dan kan je verschillende patronen combineren in één grotere tekening. Maar daarover later.
Om de ‘slag’ een beetje te pakken te krijgen is het een goede oefening om te beginnen met het vullen van een heleboel vierkantjes met zoveel mogelijk patroontjes als je kan bedenken. Rondjes, vierkantjes, streepjes, krinkeltjes, golfjes, etc.
Daarna kan het ‘echte’ werk beginnen
Opfrisser: Wat heb je nodig?
Papier: Niet te dun anders druk je er met je pen zo doorheen. 
  • Bijvoorbeeld dit aantrekkelijk geprijsde tekenblokje op A5 formaat
  • Een gangbaar tekenvel is ook prima (je vult het vel met vierkanten waar je in kan tekenen).
  • Een dummy (boekje met blanco vellen). Een dummy is wat mij betreft echt een aanrader om in te oefenen. Ik heb er al heel wat vol getekend en uiteindelijk zijn ze heel erg leuk om later nog eens in te kijken. Voordeel is ook dat je alles mooi bij elkaar hebt i.p.v. allerlei los zwervende velletjes. Dummy's zijn doorgaans ook heel erg aantrekkelijk geprijsd.
Bij 
hebben ze deze dummy's in allerlei kleuren en formaten. En voor heel aantrekkelijke prijzen.

Dummy A6 Blauw

Dummie / Schetsboek / Blanco boek 
Talloze onbeschreven pagina's om mee te doen wat jij wilt! Gebruik dit voordelige notitieblok voor schetsen en aantekeningen. Tover hem om tot logboek, of dagboek.
Formaat pagina's: 105 x 148 mm
Aantal pagina's: 192
Verkrijgbaar in de kleuren: zwart, groen rood en blauw.

Dummie / Schetsboek / Blancoboek 
Talloze onbeschreven pagina's om mee te doen wat jij wilt! Gebruik dit voordelige notitieblok voor schetsen en aantekeningen. Tover hem om tot logboek, of dagboek.
Formaat: 150 x 220 x 25mm (bxhxd)
Aantal pagina's: 192
Kleuren zwart, zwart met structuur kaft, blauw, rood, titaan, pistache, aquamarijn en cappuccino.

Dummy A4 Aquamarijn
Dummie / Schetsboek / Blancoboek 
Talloze onbeschreven pagina's om mee te doen wat jij wilt! Gebruik dit voordelige notitieblok voor schetsen en aantekeningen. Tover hem om tot logboek, of dagboek.
Formaat: 220 x 300 x 25mm (bxhxd)
Aantal pagina's: 192

Kleuren: zwart, zwart met structuur, blauw, rood, titaan, pistache, aquamarijn en cappuccino.

  • Of…..als je dat handiger vindt, een schrift met ruitjespapier.
Fineliners: Zoals in mijn vorige blogpost reeds genoemd is mijn favoriete fineliner een Sakura®Pigma Micron Pen maar de Staedtler fineliners zijn ook heel fijn.
Als je wilt dat je tekening langer meegaat dan is het raadzaam om een fineliner te gebruiken met pigment inkt. Deze inkt is kleurvast en blijft langer mooi. Om te oefenen kan je natuurlijk een doorsnee fineliner gebruiken.

Ik gebruik zelf het liefst een combinatie van de volgende punt diktes

0,2 – 0,3 –0,5 en 0,8 (de dikste vooral voor de kadertjes.)


Potlood: Gewoon een HB potlood om hulplijnen op te zetten.
Zwart kleurpotlood: Voor het aanbrengen van de schaduwen.
Gum: Ik raad een goede gum aan. Dit is geen grapje. Goedkope gummetjes beschadigen vaak je papier of je tekening en dat wil je niet. Een 
Gum van Eberhard Faber is fijn. Ook de gum van Pelikan is goed maar mijn persoonlijke favoriet is de gum van Rotring. Allen verkrijgbaar bij Bruna.

Eerste voorbeeld:

Oké, daar gaan we. Volg de instructies op van 1 tot 6 en dan lukt het echt vanzelf.
Ik raad je aan om alleen bij de opzet in potlood een geo-driehoek of liniaal te gebruiken en voor de rest gewoon uit de hand te tekenen. Je tekening krijgt daardoor veel meer karakter. Het geeft helemaal niets als het niet meteen goed gaat. Teken ook meteen met de fineliner en niet met potlood.

De uitleg gaat van links boven - rechtsboven - links midden - rechts midden - links onder - rechts onder.
Afbeelding 1:
Teken een vierkant en verdeel deze in vier gelijke delen. Je hebt nu 4 vierkantjes.
Afbeelding 2: Trek daarna nogmaals lijnen in het midden van de vier delen. Je hebt nu 16 gelijke vierkantjes.
Afbeelding 3: Trek nu in ieder vierkantje een gebogen lijntje volgens het voorbeeld. Je hebt nu 4 'wiebertjes'.
Afbeelding 4: Aan de binnenzijde van de vierhoekjes met de gebogen lijntjes
trek je nogmaals een gebogen lijntje. Je hebt nu 4 vierhoekjes
met dubbel gebogen lijntjes. 
Afbeelding5: Trek binnen de vierhoekjes lijntjes in de vorm van sterretjes.
Afbeelding 6: Teken aan de buitenkant van elke zijde van de vierhoekjes
achtereenvolgens, een zwart puntje, 4 boogjes en weer een
zwart bolletje in de hoek.
Verfijn dan je laatste tekening:
Als laatste pak je het zwarte kleurpotlood en teken lichtgrijze vlakken aan iedere zijkant van de vierhoekjes (over de boogjes heen).
Je ziet nu dat er diepte in je tekening komt. De vierhoekjes komen als het ware naar voren.
Om een beetje een kussentjes effect te krijgen maak je met je zwarte kleurpotlood zachte lijnen aan de binnenkant van de vierhoekjes en een zachtgrijs rondje over het sterretje in het midden.

Een....KLAAR is je eerste patroon.
Kijk rustig naar iedere stap en het kan gewoon niet mis gaan.
Veel plezier!
Wil je de introductie blogpost tot Zentangle-inspired tekenen nog een keer nalezen? Dan kan dat hier: CLICK
Vindt je materialen bij:
 


Alle  illustraties: ©Colette van der Wal - All Rights Reserved.
N.B. Mijn blog is aangesloten bij verschillende affiliate programma's. Dat betekent dat indien je op de linkjes klikt die naar een website van derden leidt, bijvoorbeeld een online winkel waar ze tekenmaterialen of schetsboeken verkopen, en je koopt daar een artikel dan krijg ik daar commissie over. Ik wil je uitdrukkelijk kenbaar maken dat dit van geen enkele invloed is op de prijs die jij betaalt.
Het is voor mij een prettige manier om als ontwerper/illustrator wat bij te verdienen.

Reacties